Главная страница

 

ДОМ
ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

Информатика и программирование
Информационные технологии
Компьютерные сети
Информационная безопасность
Как заработать в сети Интернет
Информатика и программирование
Операційна система Windows
Текстовий редактор Word
Редактор електронних таблиць Excel
Мова програмування Pascal
Язык программирования Pascal

Теоретичний матеріал за темами:

1.              Загальні вказівки

2.              Програмування лінійних структур, обчислення арифметичних виразів

3.              Програмування розгалужених обчислюваньних процесів

4.              Програмування циклічних обчислювальних процесів

5.              Обробка текстових даних

6.              Використання типу Record

7. Використання підпрограм

8. Організація модулів

9. Робота з файлами

10. Використання динамічних змінних

  return_links(); ?>

Copyright © Евгений Литвиненко, 2007
Использование без разрешения автора запрещено

Програмування лінійних структур,

обчислення арифметичних виразів

Алгоритмом являється упорядкована послідовність дій (кроків, указівок, команд), які необхідно виконати для розв’язання задачі. Упорядкованість кроків (дій) досягається умовою про порядок запису.
Існують два способи завдання алгоритму: блок-схемний та програмний (операторний).
Блок-схемний спосіб завдання алгоритму – це графічне зображення алгоритму у вигляді окремих частин  - блоків. Кожен блок відповідає окремому етапу розв’язання задачі. Порядок виконання етапів (блоків) задається з’єднувальними лініями або номерами блоків.
У таблиці 4 наведені необхідні відомості, достатні для складання блок-схем алгоритмів задач.

Таблиця 4 - Графічне зображення блоків алгоритму

Призначення за стандартом

Зображення блоку

Пояснення

Пуск

 

Початок алгоритму

Зупинка


Кінець алгоритму

Введення-виведення

Введення або виведення інформації. У середині блоку вказують імена введених або виведених змінних

Процес

 

Виконання операцій

Розв’язування

Перевірка логічної умови. Якщо умова виконується, то іти в напрямку “Так”, якщо не виконується – іти в напрямку “Ні”.

Модифікація

 

 

 


Звичайно використовується у процесі роботи з індексами

Визначений процес

 

Використання раніше створених і окремо описаних алгоритмів і програм

 

З’єднувач

 

 

 

 


Використовується в місцях розриву з’єднувальних ліній

        
Лінійним є процес, в якому дії виконуються послідовно, по порядку їх запису без повторень та розгалужень.
Оператор присвоєння використовується в мові PASCAL як обчислювальний: на першому етапі обчислює значення арифметичного виразу (правої частини), а на другому – присвоює отримане значення змінній, яка знаходиться ліворуч.
Вираз може складатися з констант, змінних, знаків операцій, круглих дужок та функцій.
Нижче наведені знаки операцій у порядку зниження старшинства їх виконання:
@, Not
*, /, Div, Mod, And, Shl, Shr
+, -, Or, Xor
=, <>, <, >, <=, >=, In
Операція @ вживається частіше за все під час роботи з динамічною пам’яттю. Під час роботи з логічними даними виникає потреба брати протилежне (негативне) значення логічної величини. Для цього застосовують операцію Not.
Знак * визначає операцію множення, а / - операцію ділення. Операції Div та Mod мають справу тільки з цілими операндами. Операція Div обчислює цілу частину частки, а Mod – залишок.
Типове використання операцій And -  при роботі з логічними даними. Результат операції буде True тільки в тому випадку, коли обидва операнди мають таке ж значення.
Операндами операції Shl та Shr можуть бути цілі числа. Ці операції забезпечують циклічні зсуви відповідно ліворуч та праворуч двійкових розрядів чисел.
Операція Or реалізує логічну функцію диз’юнкції, її результат True, якщо принаймні один з операндів буде True.
Результатом операції Xor буде True, якщо значення операндів не збігаються, в протилежному випадку - False.
Операндами операції In являються: з одного боку, множина деяких елементів, а з другого, дані, які можуть входити в множину, або ні.
Для запису арифметичних виразів мовою PASCAL використовуються стандартні функції:
ABS(X) – |X|                                                     ARCTAN(X) – arctg x
COS(X) – cos x                                                 SIN(X) – sin x
EXP(X) – ex                                                       LN(X) – ln x
SQR(X) – x 2                                                     SQRT(X) –
ROUND(X) – функція округлення дійсного числа до найближчого цілого.
ODD(X) – перевіряє парність аргументу. Якщо це парне число, результат функції False, інакше – TRUE.
RANDOM(X) - виробляє випадкове число від 0 до Х.

Приклади виразів:
      математика                                                                             PASCAL
AX2+ B                                                                A * SQR(X) + B
                                                                (A + B)/ABS(C – D)
                                                                 SQRT(SQR(X) + 1)
exln(x+2)                                                              EXP(X) * LN(X + 2)
ab                                                                         EXP(B * LN(A))

Останній приклад потребує пояснень. У мові PASCAL відсутня операція піднесення до степеня, тому її замінюють поєднанням функції EXP та LN(треба спочатку прологарифмувати вираз ab).

Приклад. Скласти схему алгоритму та програму обчислення функції:
B =

якщо     х = -17,   y = 8.46, z = 100.
Схема алгоритму приведена на рис. 1.
Програма:

Var X, Y, Z, B : Real;
Begin
   Write(‘Введіть Х :’);
   ReadLn(X);
   Write(‘Введіть Y :’);
   ReadLn(Y);
   Write(‘Введіть Z :’);
   ReadLn(Z);
   B:=SQR(SIN(X))+(SQR(Y)+SIN(SQR(Z))/COS(SQR(Z)))/(Z+EXP(-X));
   WriteLn(‘Значення B=’, B);
End.

 

 


Рис. 1 - Блок-схема алгоритму

Copyright © Eugene, 2007
e-mail: webmaster@ITDom.info
Rambler's Top100 Рейтинг@Mail.ru